Keresőoptimalizálás alapok
Van, aki szerint túlmisztifikált halandzsa, mások szerint tudományos módszer. Valaki pontról-pontra építi van, aki az egészet dobja és csak tartalmat készít. Megannyi ellentmondás, de vajon kinek van igaza? Ha kíváncsi vagy rá, hogy mi mire figyelünk, és mit tartunk fontosnak, akkor olvasd el a cikket.
Amióta a keresőoptimalizálás, mint olyan létezik, azóta övezi mindenféle mítosz és mendemonda. Guruk és önjelölt SEO próféták terjesztik abszolútnak gondolt módszereiket, és ha ki is derül, hogy azok marhaságok, azok visszhangja még hosszú ideig megmarad az internet szegleteiben. Ezért résen kell lennünk mikor olyan új megközelítésekről olvasunk, amelyek szöges ellentétben állnak az addigiakkal. A legnagyobb figyelmet a Google-nek kell szentelnünk, miután ő a vezető kereső cég, és ő diktálja az iramot a folyamatos algoritmus frissítéseivel. Hogy tiszta vizet öntsünk a pohárba, ezzel a cikkel egy sorozatot indítunk, amikben kitérünk a jelen pillanatban legfontosabb szempontokra és a hozzájuk tartozó ökölszabályokra. A cél az, hogy eloszlassuk a SEO-t övező misztikumot és egy olyan stabil alapot adjunk, aminek segítségével kevésbé lehet majd bárkit is tévútra vinni.
Akkor vágjunk bele.
Az URL
Egy jó URL fél siker. Hogy bemutassam hogyan áll össze egy tökéletes webcím, példaként egy képzeletbeli füstgépet árusító oldalét fogom használni, ami: www.fustgep.hu/blog/fustgep-vasarlas-5-tipp-a-jo-vetelhez. És akkor kezdjük az elejétől:
www. vagy nem www: SEO szempontból nincs különbség a két forma között, de döntenünk kell, hogy számunkra melyik a szimpatikusabb, majd a másik címről is ide kell irányítanunk a forgalmat. Ez utóbbit elmulasztva a Google duplikált tartalomnak venné az oldalt és keményen büntetné.
kulcsszó szerepeltetése: termékek/cikkek címében mindig szerepelnie kell a kulcsszónak, és lehetőleg a cím elejében. A példánkban a blog bejegyzés címe tartalmazza a füstgép kifejezést, ráadásul az a domain névben is szerepel. Utóbbi nem kötelező, de van, ahol beválhat, mint a hasznaltauto.hu esetében is.
lokalizáció: avagy mire végződjön a cím. Ha .hu-ra azzal jelezzük a Google-nek, hogy a magyarországi keresések találati listáján akarunk szerepelni. Ha általános .com/.org végződésű az oldal címe, akkor külön kell a célzott országot megadni vagy a Google fogja azt meghatározni (IP-ből, az oldalon szereplő helyadatokból, stb.).
tagoljuk a címet kötőjellel: mert a keresőrobotok így pontosabb képet kapnak arról, hogy miről szól az adott oldal. A látogatóknak ugyanilyen fontos, hogy értelmes/olvasható legyen az adott cím, mert egy www.fustgep.hu/blog/arg315 nem mond semmit. Az az oldal, amelyik alulvonást használ, az sem követ el bűnt, egyszerűen a kötőjel lett mára az elterjedtebb, így egy most induló oldal esetén ezt a megoldást érdemes választani.
Hozzáférhetőség
Avagy felkészülni mindenre és mindenkire. Kezelni kell az elírt URL-eket, a túl kíváncsi látogatókat és a kereső robotokat is, hogy semmi ne álljon az oldalunk és a jó helyezés közé.
403-as hiba oldal: arra az esetre, ha a látogató egy nem neki szánt részre tévedne, akkor az így jelezhető neki.
404-es hiba oldal: ez pedig arra az esetre, ha hibás vagy nem létező oldalra akarna jutni. Ez az oldal lehet nagyon egyszerű – csak szöveg, hogy ”hoppá, ilyen oldal nincs”-, vagy informatívabb, mint például a regikonyvek.hu megoldása (ahol a saját keresőjét és az akciók oldalát is felajánlja az eltévedt látogatónak).
robots.txt fájl a kereső robotok részére: segítségével megadható, hogy melyik oldalakat indexelje a kereső (amelyek megjelenhetnek keresési találatként) és melyikektől maradjon távol (általában az adminisztrációs oldal, de lehet bármelyik másik is).
Meta címkék
Még mindig maradjunk kód szinten, mert még ide tartozik egy pár dolog. Ilyenek a meta címkék is, amikből tucatnyi van, de igazán fontos csak 3.
keywords: azaz a kulcsszavak címke. 2009 óta már a Google nem veszi figyelembe mikor az oldalunk helyezését számítja ki, de a keresőrobotok számára továbbra is hasznos az oldal jellegének minél pontosabb meghatározásához. Tehát ártani nem árt, de a hangsúly már nem rajta van.
title: ez úgy meta címke, hogy közben nem is az, de míg ezt kötelező használni – mivel ez az oldalunk címe és az egyik legfontosabb SEO szempontból-, a többit nem (bár azokat sem hagyhatjuk ki, ha jót akarunk). Legyen maximum 55 karakter, szerepeljen benne a legfontosabb kulcsszó, esetleg még egy, és ha belefér, jöhet az oldal/cégnév is. Érdemes minél jobb címet adni, hiszen ez fog megjelenni a találati listákon, a böngésző lapfüleken, és a legtöbb esetben a közösségi oldalakon való megosztásoknál. Ahogy az URL-ek esetén, itt is érdemes a kulcsszót a szöveg elején szerepeltetni.
description: avagy az oldal rövid, 160 karakterben megadott leírása. Ahogy a címnél, itt is szerepeltetni kell a kulcsszavakat, és a formázásra is érdemes figyelmet fordítani, mivel a keresési találatoknál az oldal cím, és az URL mellett ez is szerepelni szokott. A Google tanácsa ezzel a címkéve kapcsolatban az, hogy a legfontosabb oldalakon legyen kitöltve, a kevésbé fajsúlyosoknál elhagyható. De semmiképp ne legyen ugyanaz a leírás több oldalnál is azonos, mert az duplikációnak számít, és mint tudjuk büntetés jár érte.
Miután a title és a description címke kitöltése egyaránt fontos, de sok oldal vagy termék esetén szöszölős ezek elkészítése, ezért szerencsés, ha automatizáljuk ezt a folyamatot. A [CONT]roll webmotor többek közt ezzel is segít, hogy időt és költségeket spóroljunk, miközben az oldal jó helyezésének esélyét megnöveljük.
Ezzel a sorozat első részének végére értünk. Remélem sikerült újat mondanunk, vagy ha azt nem, akkor fényt vetettünk egy-két homályosabb dologra. A következő alkalommal továbbra is a technológia oldalát boncolgatjuk a témának, remélem akkor is megtisztelsz figyelmeddel minket!.