Online marketing ügynökség

Keresőoptimalizálás alapjai budapest, online marke

Keresőoptimalizálás alapjai budapest, online marke

MI A SEO JELENTÉSE? HOGYAN ZAJLIK A KERESŐOPTIMALIZÁLÁS?

3.rész

2020. szeptember 28. - Jozsef.Nemeth

1. NEM TÖRTÉNT-E NAGYOBB VÁLTOZTATÁS A WEBOLDALADON

Minden mélyebb változtatás visszaesést eredményezhet a forgalomban. Lehet szó egy redesignról, migrálásról, de akár egy egyszerű tartalomtisztításról vagy -törlésről is. Ha az elmúlt időszakban bármi ilyesmire sor került, akkor érdemes erre gyanakodni a forgalomesés okaként. A leggyakrabban figyelmen kívül hagyott ok az indexelési és a feltérképezési probléma. Ehhez meg kell vizsgálni a Search Console-ban, hogy vannak-e feltérképezési hibák. Szintén érdemes egy pillantás vetni a Googe Index menüpont alatt található Indexelési állapotra is, hátha látható a nyoma egy nagyobb esésnek. Fontos még a robots.txt ellenőrzése, hogy nem kerültek-e ott kizárásra oldalak.

2. GOOGLE-BÜNTETÉS

Előfordulhatnak weboldalak esetében úgynevezett kézi műveletek a Google részéről, amikor azt érzékeli, hogy megsértette az oldal a webmester minőségi irányelveket. Az algoritmus-szintű büntetésektől eltérően ezekről értesítést küld a Google, mely a Keresési forgalom menüpontban a Kézi műveleteknél található. Már, ha kaptál ilyet. Nem csak az lehet az oka egy ilyen büntetésnek, ha valamilyen black hat SEO tevékenységet folytatsz (amiről egy később fejezetben találhatsz mélyebb részleteket), hanem az is, ha feltörik az oldalad és azon változtatásokat eszközölnek a hackerek. Persze a leggyakoribb eset, amikor spam-linkek miatt kap büntetést egy oldal. Ezek kapcsán is érdemes bevetni a Search Console-t, na meg más szoftverek sem ártanak, melyek a büntetési kockázatok mértékét tudják elemezni. De nem csak backlinkekről lehet szó, hanem kifelé mutató linkekről is. Gondot okozhatnak persze a félrevezető átirányítások, úgyhogy érdemes ellenőrizni a 301-es és 302-es átirányításokat is. Szintén problémát jelent, ha mást látnak a keresőmotorok, mint a felhasználók. Ezt a Search Console-ban a Megtekintés Google-ként résznél ellenőrizheted egyes oldalak esetében. Nem kedveli ugyanakkor a kereső a gyenge minőségű tartalmakat és a duplikált tartalmakat sem. Utóbbi vonatkozik a címekre és a meta leírásokra is. Ha pedig sikerült rendbe raknod, megtisztítanod az oldalad, akkor ne feledkezz meg a felülvizsgálati kérelemről a Search Console kézi műveleteinél.

3. TÖRTÉNT-E ALGORITMUS-FRISSÍTÉS?

Nagyobb az esély azonban arra, hogy nem kézi büntetést szenved el az oldalad, hanem algoritmus-szintűt. Azaz a Google frissíti egy algoritmusát, aminek hatására bezuhan az oldalad a találati oldalakon. Ezt akkor viszonylag egyszerű kideríteni, ha valamilyen nagyobb, a hírekben is szereplő algoritmusfrissítésre kerül sor.

4. ELVESZÍTETTÉL-E EGY VAGY TÖBB ÉRTÉKES BACKLINKET?

Jelentős befolyással bír a helyezésedre a weboldaladra mutató linkek minősége és száma. Egy-egy jobb link elveszítése pozícióromlást is eredményezhet, különösen akkor, ha a weboldaladra nem mutat belőlük túl sok. Ehhez persze ellenőrizni kell rendszeresen a backlink profilt, elsősorban azt, hogy történt-e valami változás. Ehhez érdemes a megfelelő szoftvereket használni, különben elég nehéz megtalálni a bűnöst.

5. JAVULT-E A KONKURENCIA?

Ha a forgalom visszaesése nem zuhanásszerű, hanem inkább fokozatos és csak bizonyos kulcsszavakra következik be, akkor arra is gyanakodhatsz, hogy beerősített a konkurencia. Nagyobb lett a forgalmuk, jobb lett a tartalmuk, több a hivatkozás rájuk, vagy akár csak egy jobb meta leírás vagy a strukturált adatok használata miatt hatékonyabb lett a megjelenésük a találati oldalakon, stb. De még az is lehet, hogy elkezdtek Adwords-ben hirdetni, ezáltal pedig az eddigi forgalmad egy része náluk csapódik le, hiszen így legelől jelennek meg a találati oldalon egy adott kulcsszóra. Ilyenkor persze már nem SEO-eszközökkel oldható meg a probléma, hanem azzal, hogy Te is hirdetni kezdesz Adwordsben.

A KERESŐOPTIMALIZÁLÁSI MUNKA

Amennyiben ezeket áttekintettük, kezdődhet a tulajdonképpeni keresőoptimalizálás: az eddig elemzett pontokon végighaladva a kereső igényeinek megfelelően rendbe kell tenni az oldalt. Ennek egy része webdesign, weboldalfejlesztési munka, foglalkozni kell a tartalommal, és aztán még ott van az off-page SEO is. Amennyiben az oldal technikailag rendben van, webdesignja, UX-e, struktúrája jó, a menürendszer és az URL-ek érthetőek, akkor elkezdhetjük az egyes aloldalak mindegyikén a tartalom korrekcióját vagy kialakítását a jelenleg érvényes SEO-irányelveknek megfelelően, annak fényében, hogy melyek a kulcskifejezéseink, és melyik oldalt melyikre akarjuk optimalizálni. Rendbe tesszük a meta sorokat a kulcskifejezéseket és a karakterszámokat figyelembe véve, kialakítjuk a megfelelő minőségű és hosszúságú kenyérszöveget az oldalon, különös figyelmet fordítva a címsorokra. Ami fontos, hogy lehetőleg ne legyenek tartalom nélküli, túl rövid szövegeket tartalmazó oldalaink. Ugyanakkor fontos ezek minősége, és az, hogy mennyire elégítik ki a közönség igényeit. Amelyik oldalt nem szeretnénk a közönség és a Google elé tárni bármilyen okból, akár duplikált szöveg, akár szövege vagy minősége miatt, azt ellátjuk a noindex jelzéssel. A képek alt tageket kapnak, hogy szintén kereshetők legyenek, a szöveget pedig az olvasók számára befogadhatóvá formázzuk. Fontos, hogy a weboldal tartalmi szempontból folyamatosan frissíthető legyen, illetve frissüljön, az oldalak rendszeres időközönként módosuljanak. A gyakorlatban megoldásként általában egy blog vagy hírrovat, vagy bármilyen beszámoló-oldal kialakítása szokott felmerülni, melyek segítenek abban, hogy újabb kulcsszavakra optimalizált újabb tartalmakkal bővüljön, és ezek linkjei más, magas minőségű oldalakon jelenjenek meg, kialakítva egy jó linkprofilt is egyben. Az optimális természetesen az, hogy jó minőségű (magas PR és DA értékű) oldalakról érkezzenek a backlinkek. Utóbbi fejlesztéséhez természetesen további erőfeszítéseket is érdemes tenni, mely azonban pénzügyi kérdés is egyben, különösen, hogy folyamatos és komoly odafigyelést igénylő munkáról van szó, és nem egyszeri, rohamtempóban elvégzett katalógusregisztárcióról, mely évekkel ezelőtt volt jellemző, mára azonban már nem igazán értékeli a Google. Programozói munkaként a weboldal gyorsítása merül fel, a Page Speed Insight minden weboldal esetén rámutat a hibákra és a fejlesztési lehetőségekre a tömörítéseket és gyorsítást illetően. Mint azt korábban már jeleztük: mobilra is optimalizálni kell az oldalt, akár reszponzív dizájn kialakításával, valamint a strukturált adatokra is figyelmet kell fordítani.

III. AMIT MINDEN WEBOLDALTULAJDONOSNAK ÉRDEMES TUDNIA, MIELŐTT BELEVÁGNA A SEO-BA

A weboldaltulajdonosoknak általában elég homályos elképzeléseik vannak a SEO-ról. Ez persze érthető, hiszen el vannak foglalva a cégük ügyeivel, nem érnek rá a keresőoptimalizálás részletkérdéseivel foglalkozni. Ugyanakkor vannak olyan alapvető dolgok, melyekkel nekik is tisztában kell lenni, mielőtt egyáltalán elkezdenek a SEO-n gondolkodni. Ezzel ugyanis több felesleges körtől kímélnék meg magukat, és azt is, akit kiszemeltek a SEO-munkára. Tehát mielőtt még bármilyen lépést tennétek a weboldalatok keresőoptimalizálásával kapcsolatban fontoljátok meg az alábbiakat:

1. A SEO EGY MARATON, NEM EGY SPRINT

A keresőoptimalizálás alapvetően hosszú távú munkával hozza meg az eredményét, és nem egy egyszeri tevékenység. Habár vannak olyan elemei, melyeket egyszer elvégezve is változást hozhatnak a helyezést, komolyabb eredményeket csak folyamatos erőfeszítésekkel, optimalizálással lehet elérni. Ennek több oka is van. Egyrészt a SEO dinamikusan változik, ezért érdemes folyamatosan figyelemmel kísérni és munkálkodni rajta. Ahelyett, hogy egyszer kiadnánk feladatként, majd elfelejtkeznénk róla néhány évre. És nem csak a Google algoritmusainak változásai miatt, hanem azért is, mert az emberek keresési szokásai folyamatosan változnak. Máshogy keresünk mobilon, mint korábban laptopon vagy asztali gépen, ráadásul egyre nagyobb teret hódít a hangalapú keresés, ami még inkább előtérbe tolja a long tail kulcsszavakat. Ezekhez a változásokhoz pedig folyamatosan igazodni kell. Másrészt a végrehajtott változtatásoknak is csak lassan bontakozik ki az eredménye. Hónapokat kell várni arra, hogy az SEO-munka hatását teljes egészében láthassuk. A büdzsét tehát ennek megfelelően kell tervezni. Végül azt is fontos tisztázni, hogy a SEO nem egy csodaszer, nincsenek benne trükkök. Olyan kipróbált megoldásokra épül, melyek javítják egy weboldal organikus helyezését. Az indulásnál alaposan meg kell vizsgálni a weboldalt, fel kell fedezni az egyéni adottságait, lehetőségeit, problémáit. Fontos tehát egy részletes auditálás, majd a tervezés.

2. A SEO NEM OLCSÓ

Lehet, hogy sokan úgy vélik, a SEO egy gyors és könnyű megoldás a látogatók számának gyarapítására, ez nincs így. Habár az e-mail marketing után a második legolcsóbb lehetőség vevőszerzésre, ennek ellenére elég csak arra gondolni, hogy egy folyamatos, költséges munkáról van szó. Mivel a Google algoritmusainak működését nem könnyű megérteni, ráadásul állandóak a változások. Persze keresőoptimalizálásra többféle megoldás létezik, a tiltott és szürkezónás technikák – melyek rövid távon hozhatnak eredményt, hosszabb távon azonban kockázatosak – olcsóbbnak tűnhetnek, de ezek meglehetősen igénytelenek. A legbiztosabb eredményt csak a tiszta SEO-vel lehet elérni, ami persze idő- és munkaigényesebb. Azt talán felesleges is mondanunk, hogy Amerikában átlagosan évi 60 ezer dolláros (18 millió forint) büdzsével számolnak egy-egy SEO-megbízás esetén. A hazai piac kicsit más pénzügyi keretek mozog.

3. A SEO NEM LÉTEZIK VÁKUUMBAN

A keresőoptimalizálást minden kis és közepes méretű cég esetében bele kell illeszteni az átfogó marketingstratégiába. Ez azt jelenti, hogy eredményeket az hoz, ha a közösségi médiát, a tartalomkészítést, a PPC-kampányokat és a klasszikus marketinget integráljuk a SEO-val, sőt még a sales munkájával is. Így tudnak egy cél érdekében hatékonyan dolgozni.

4. A SEO-NAK IS MOBILBARÁTNAK KELL LENNIE

A jó SEO a jó weboldalnál kezdődik. Egy jó weboldalnak pedig most már mobilbarátnak kell lennie, azaz mobiltelefonra optimalizált elsősorban. Ráadásul a Google hamarosan átáll az úgynevezett mobil indexre, vagyis a helyezéseidet egyes kulcsszavakra a mobilos weboldalad alapján fogja meghatározni. Úgyhogy biztosra veheted, hogy a mobilbarátság fontos tényező a Google számára, ezért Te is tekintsd annak.

5. TUDOD, HOGYAN MÉRED MAJD A MEGTÉRÜLÉST?

Végül pedig itt van az eredmények kérdése, azaz miként méred a megtérülést a SEO-nál? Sokan a helyezést veszik figyelembe egy-egy kulcsszóra, ez azonban nem a legjobb mérőszám, amikor a keresőoptimalizálás hatékonyságát akarjuk megállapítani. Mert mi van, ha ugyan elérsz egy jó helyezést egy-két kulcsszóra a Google-ban, de ez összességében nem hoz forgalomnövekedést? A látogatóid vissza-visszatérnek a weboldaladra? A forgalomból konverzió is lesz? Mi a helyzet a visszapattanással? Mit mutatnak az eladási adatok? Megannyi kérdés, mely azt jelzi, hogy a helyezésnél jobb mérőszámokat érdemes használni, mert ma már nem sokat jelent, hogy néhány kulcsszóra ügyes megoldással az első oldalra vagy akár az első helyre kerülsz, tegyük hozzá: sok esetben ideiglenesen. A keresések és a Google arra adott válaszai ma már meglehetősen szofisztikáltak. Ezért gondolkodj látogatószámban, visszatérő látogatókban, vagy még inkább: leadekben, konverziós arányban és eladásokban! (A mennyit számít egy jó helyezés egy adott kulcsszóra kérdését ennek a bejegyzésnek a kulcsszavakról szóló fejezetében érintettük. Érdemes elolvasni kiegészítésként!)

6. AMI ÁLLANDÓ: A SEO FOLYAMATOSAN VÁLTOZIK

A Google keresőalgoritmusai egy év alatt mintegy 500-szor változnak, mindenféle jelzés nélkül. De nem csak a SEO-ban folyamatos a változás, hanem a Facebook és más közösségi csatornák esetében is érzékelhető a gyors tempó. A legjobb taktika tehát az online marketingben az, ha folyamatosan képben vagyunk a változásokat illetően, vagy kiadjuk a feladatot egy olyan szakembernek, cégnek, aki ezt megteszi helyettünk

7. A GOOGLE MÁR NEM EGY KERESŐMOTOR

A Google most már olyan, mint egy barát vagy egy ismerős egy idegen városban: ellát tanácsokkal, megmondja, hol a legközelebbi bolt, hol érdemes vásárolni, hova menjél fodrászhoz, kávézóba vagy edzőterembe. A Google is egy ilyen jól informált ismerős akar lenni, amikor kérdezünk tőle valami, akkor a legjobb válaszokkal áll elő. Ezért is kellenek a mobilbarát oldalak, melyek alkalmazkodnak minden eszközhöz, amelyek rendszeresen jelentetnek meg minőségi, a felhasználók kérdéseire választ adó tartalmakat, és mindezt megfelelően optimalizálva a keresőre. A SEO tehát nem egy csodaszer. Érdemes tisztában lenni az általa használt megoldásokkal, a korlátaival, a költségekkel és persze a lehetséges eredményekkel, melyeket egyáltalán remélhetsz tőle.

IV. A LEGFONTOSABB KÉRDÉSEK, MELYEKET TEGYÉL FEL MAGADNAK A SEO ELŐTT

Most már talán mindenki tudja, hogy a Google számára a három legfontosabb rangsorolási tényező a tartalom, a linkek és a RankBrain. Azt is tudjuk, hogy a tartalom esetében egyedi és minőségi megoldásra kell törekedni, míg a linkeknek megbízható forrásokból kell érkezniük. Rendben, de hogyan is kezdjünk bele az egészbe? Okkal merülhet fel mindenkiben ez a kérdés, aki keresőoptimalizálni próbálja a weboldalát. A megoldás azonban nem olyan bonyolult. Van ugyanis egy fontos kérdés, melyet a SEO-munka kezdetén érdemes feltenni magunknak a helyes kiindulási pont és irány megtalálása céljából. Ez így hangzik:

“MIÉRT ÉRDEMELEM MEG AZ ELSŐ HELYET”?

Mármint a találati oldalakon. Minden cégtulajdonos úgy gondolja ugyanis, hogy ő a legjobb, és neki kellene az első helyen állnia a találati oldalakon. Akkor viszont meg is kell tudni fogalmazni pontosan, hogy miért is indokolt ez az első hely? Az nem elég, hogy “mert mindenkinél jobbak vagyunk”, vagy mert “jobban odafigyelünk az ügyfeleinkre”. Ezek általánosságok, kicsit mélyebben át kell gondolni a helyzetet a pontos válaszért. Viszont, ha a válasz végre megvan, akkor jóval könnyebbé válik a SEO-munka (és persze a marketing is). Ennek oka, hogy A JÓ VÁLASZ EGYSZERŰBBÉ TESZI A TARTALOMKÉSZÍTÉST ÉS A LINKÉPÍTÉST

Our Partners

A bejegyzés trackback címe:

https://keresooptimalizalasalapjai.blog.hu/api/trackback/id/tr4316218372

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása