II. HOGYAN ZAJLIK A KERESŐOPTIMALIZÁLÁS?
A keresőoptimalizálás folyamata, vagyis egy oldal SEO-ja mindig az elemzéssel indul. Egy már létező weboldal esetében fel kell mérni azoknak a paramétereknek az értékeit, melyek a keresők számára is meghatározók. Felsoroljuk a fontosabb elemeit annak, hogy egy ilyen elemzés során mire kell figyelni. A munka a SEO-audittal indul, melyet részletesen ebben a cikkünkben tekintettünk át, de itt is érintjük. Ezután pedig keresésekkel, szoftverekkel és manuális elemzéssel elkezdjük átnézni, hogy rendben vannak-e a SEO-alapok, nincs-e gond az előző fejezetben felsorolt SEO-tényezőkkel. Érdemes átfutni a linkelt cikkeket, de azért felsoroljuk itt is, hogy nagy általánosságban, négy fő csoportot tekintve mire is kell figyelni:
KULCSSZAVAK
Többek között (az indexelés és feltérképezhetőség vizsgálata után) megnézzük, milyen az oldal helyezése a találati listán egyes kulcsszavakra. Ha rossz, akkor lehet, hogy csak nem figyeltek a SEO-ra, de lehet, hogy gyanakodhatunk valamilyen büntetésre. A Google Search Console és egyéb szofterek segítségével számos egyéb fontos tényezőt is ellenőrizni kell a technikai részletekkel kapcsolatban, és kiderül az is, hogy miként alakult a teljesítménye az oldalnak, láthatóvá válnak az alapvető hibák. Habár az utóbbi időben a kulcsszavakhoz való viszony jelentős változáson esett át, még mindig ez a keresőoptimalizálás kiindulópontja. Mielőtt tehát bármilyen SEO-tevékenységbe belevágnánk, tisztázni kell, hogy melyek a meghatározó kulcskifejezések. Ezek vagy már rendelkezésre állnak, tehát van egy létező lista, melyet csak átvizsgálni vagy bővíteni kell, vagy pedig kulcsszóelemzéssel előbb meg kell határozni. Ennek kapcsán fontos felhívni a figyelmet arra, hogy ma már nem csak egyszavas kulcskifejezésekben kell gondolkodni, különösen akkor nem, ha jelentős a verseny a weboldalak között az adott kulcsszóra. Ehelyett számba kell venni az ún. long tail kifejezéseket, sőt esetleg gondolni kell a szemantikus keresésekre is. Az olvasókban már kérdések merülnek fel, és nekünk ezekre a kérdésekre kell oldalainkon válaszokat megfogalmazni, hogy azok megjelenjenek a keresőkben. Ezekre ugyan kevesebb látogató fog érkezni, mint egy-egy felkapott egyszavas kifejezésre, azonban több több olyan kifejezés van, és egyes szavakra kisebb lehet a verseny, így jobb esélyünk van megjelenni kedvezőbb helyen az organikus találati listán. A kulcskifejezések listájának és azok fontossági sorrendjének kialakításakor sok szempontot kell mérlegelni, sok kifejezést kell megvizsgálni a mérési eredmények figyelembevételével. Ezért némi időt vehet igénybe egy használható, induló kulcskifejezési lista elkészítése, mellyel szemben ugyanakkor a folyamatos frissítés, illetve bővítés is felmerülő igény.
TARTALMI ELEMZÉS
Miután a technikai tényezőket, kulcsszavakat meghatároztuk, ezek fényében elkezdhetünk a tartalommal foglalkozni, hiszen ma már ez a SEO egyik legfontosabb eleme. A tartalom elemzése alatt az oldal különböző szövegeinek vizsgálatát értjük. Ennek során nem csak a kenyérszövegeket elemezzük, hanem az úgynevezett meta sorokat, a képekhez tartozó alt tagokat, a címsorokat, stb. Ilyenkor nem csak az a lényeg, hogy mindegyikben szerepeljenek a kulcskifejezések, hanem az, hogy hol, milyen eloszlásban, milyen mennyiségben. A sokkal és a kevéssel is gond lehet, ahogy a pozícióval is. Vizsgálni kell maguknak a szövegeknek az egyes oldalakon megjelenő minőségét, mennyiségét, struktúráját, médielemekkel való megfelelő kiegészítését a SEO irányelveinek megfelelően. Különös figyelmet kell fordítani az oldalon belüli és neten előforduló duplikációkra, a megfelelő átirányításokra, melyek, ha hibásak, szintén duplikációként jelentkeznek.
KÜLSŐ LINKPROFIL JELENTŐSÉGE, OFF-PAGE SEO
Mára csökkent a jelentősége a linkeknek, azonban még mindig meghatározó eleme a keresőoptimalizálásnak. Mivel az elmúlt években komoly változás következett be az irányelveket illetően, ezért sok esetben ma már azt kell megvizsgálni, hogy rendelkezik-e az oldal nem megfelelő linkekkel: sok, egyetlen IP-ről érkező, azonos kulcsszavas horgonyszövegű, rossz minőségű oldalról, például katalógusokból érkező linkekkel. Az elemzés kiterjed a közvetlen konkurencia linkprofiljának elemzésére, miben tér el minőségben és mennyiségben, hol vannak jelen, ahol a mi oldalunk nem.
A WEBOLDAL SEBESSÉGE
Különös jelentőséggel bír a Google számára egy weboldal sebessége mind desktop, mint pedig mobilos keresés esetén. Egy weboldal betöltődésének idejét minél lejjebb kell szorítani, lehetőleg 1,5 másodperc alá asztali gépen, illetve laptopon, és egy másodperc alá mobilon mobilhálózatot használva. Mérni kell tehát az oldal betöltési idejét, valamint lefuttatni a Page Speed Insightsnak elnevezett, Google által a fejlesztők számára készített eszközt, mely megmutatja, hogy az oldalon hol keressék az optimalizálási lehetőségeket. Weboldal sebesség és konverzió (Forrás: Tagman) Mivel ma már sok keresés érkezik mobiltelefonokról is, így a Google azokat az oldalakat részesíti előnyben, melyek mobilra optimalizáltak. Előnyt élveznek a reszponzív weboldalak, míg hátrányt szenvednek a mobilra nem felkészített oldalak, így ezt az elemet is vizsgálni kell.
MÉG NÉHÁNY SZEMPONT
Ezeken túl mindenképpen figyelni kell a közösségi média jelenlétre, annak beágyazására az oldalba, hiszen közvetetten mindenképpen befolyással van a találati listán való helyezésünkre, habár a közösségi média optimalizálás (SMO) már túlmutat a SEO keretein. Ugyancsak rá kell tekinteni a webdesignra, illetve a UX-re, hogy megfelelő-e a weboldal menürendszerének, belső linkstruktúrájának felépítése, ezeket könnyen be tudja-e járni a robot, helyett kapott-e a láblécben vagy külön oldalon oldaltérkép, stb. Meg kell nézni az URL-eket, megfelelőek vagy kell-e rajtuk változtatni, mert mondjuk nem érthetőek a felhasználók számára, vagy azt is, hogy használ-e az oldal strukturált adatokat a schema.org-nak megfelelően. Mindezen fő csoportokba sok-sok elem beletartozik, melyek között akár a legapróbb tényezők is nagymértékben befolyásolhatják a weboldal helyezését. Ezeket néha nehéz megtalálni, hiszen összességében már több száz olyan dolgot kell átvizsgálni, ellenőrizni, melyekkel hatással lehetnek a weboldal SEO-jára
. MIT ÉRDEMES ELLENŐRIZNI SEO-SZEMPONTBÓL, HA HIRTELEN VISSZAESIK A FORGALMAD?
Amikor azt veszed észre az analitikát figyelve, hogy egyszer csak jelentős esés következik be a forgalmadban, akkor érdemes lehet keresőoptimalizálási okokra is gyanakodni. Ehhez persze először meg kell győződnöd arról, hogy nem szezonális változások miatt hullámzik a forgalmad, nincs-e a jelenség mögött egyéb, külső vagy éppen technikai tényező. Ezt az analitika elárulhatja. Ha úgy tűnik, hogy nincsenek ilyen okok, akkor az alábbi tényezőket érdemes lehet ellenőrizni.